Heb jij je tarief per 1 oktober
al bepaald?

Nog even en we werken waarschijnlijk allemaal met het nieuwe rapport model 2021. Het traject ernaartoe (de voorbereiding voor het herexamen taxeren en de webinars van o.a. het validatie-instituut en de branche organisatie) zijn we dan allang weer vergeten. Maar heb jij het tarief al bepaald welke je per 1 oktober gaat vragen voor nieuwe taxaties? Verschillende collega’s hebben de afgelopen webinars deze vraag ook gesteld en wat opviel is dat er twee scenario’s worden onderscheiden:

2

Scenario 1: Psychologische grens van € 1.000,-

Het meest gehoorde bedrag op de wandelgangen is toch wel een verhoging tot wel € 250,-. Sommige taxateurs tikken dan een tarief aan van € 1.000,-.

4

Scenario 2: Afwachten

Een deel geeft echter aan dat zij wachten op hoeveel extra werk het nieuwe rapport daadwerkelijk met zich meebrengt.
Zo kunnen we al uit ervaring spreken dat de eerste rapporten in 2018 even wennen waren, maar dat het vervolgens snel eigen wordt. Mede doordat er tegenwoordig aanbieders van uitwerksoftware met geweldige kennis van zaken zijn bijgekomen (we hebben het hier uiteraard vooral over onszelf 🙂 )

Welke vergoeding bij extra risico’s?

Welke punten zou je mee moeten in de overweging van je tarief? De tijd die je hebt besteed ter voorbereiding van het examen? Of alleen de extra tijd die het rapport je straks kost + de extra risico’s? We willen wel benadrukken dat er eerder dit jaar een motie is aangenomen in de Tweede Kamer, waarbij Daniel Koerhuis een aantal vragen heeft gesteld aan de verantwoordelijke minister. Hierin wordt gekeken naar het tarief van de taxateur, waarbij gevraagd wordt om hier een maximum aan te stellen.

Laten we niet het hybride taxatiemodel vergeten. Deze wordt sinds juli 2021 naast ING ook door een aantal andere banken geaccepteerd. Een hybride taxatie, die slechts € 69,- kost, werpt genoeg vragen op. Dat dit in de politiek en de taxatiemarkt geaccepteerd wordt, heeft ervoor gezorgd dat wij als speler in deze markt meedenken.

De kwaliteit in ons vak ligt hoog, zeker als je het vergelijkt met de rest van de wereld. In de manier waarop taXapi data ontsluit en interpreteert en in de manier waarop taXapi de juiste technieken inzet om jouw werk als taxateur zo snel en simpel mogelijk te maken, zien we nog genoeg mogelijkheden voor de toekomst. Hierbij hebben we jou als taxateur nodig om ons van input en feedback te voorzien.

Doe hier de poll en ontdek hoe anderen hebben gestemd

Met hoeveel ga jij je tarief verhogen?

Of wij een tariefsverhoging logisch vinden?

Wij zijn al sinds december 2019 samen met onze app-bouwers bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe rapport model. Zo hebben we allerlei slimme oplossingen waarmee we straks het meerwerk tot een minimum kunnen beperken. Ja, de hoeveelheid extra vragen is enorm toegenomen, maar dit zorgt er ook voor dat de bouwkundige opnamestaat automatisch wordt ingevuld. Combineer dit met de geringe kans dat je tegen een taxatie aanloopt waarbij het aantal gebreken de pan uit rijst en het valt ineens best mee.

Dus of wij een tariefsverhoging logisch vinden? Het ligt in de verwachting dat taxateurs hun tarieven zullen aanpassen, tot € 250,- per rapport. Wij, team taXapi, adviseren juist om het eerst even aan te kijken.

Simpelweg omdat het meerwerk hartstikke meevalt, maar ook gedeeltelijk omdat onze branche onder een vergrootglas ligt bij de Tweede Kamer.

Profiteer van het oude tarief
en waardeer je tegoed nog snel op
Kopie van 22

Wij verhogen overigens ons tarief met €2,45 per taxatie.

Maak je gebruik van taxapi tegoed? Al het tegoed wat aangeschaft is vóór 1 oktober blijf je gebruiken tegen het oude tarief.

Deze taxateurs gingen je voor:

IN EEN WOORD SAMENVATTEN: "SUPER"

Ik werk sinds een half jaar met TaXapi, en ik kan het in een woord samenvatten: “Super”. Het is gemakkelijk om met de software om te leren gaan, en als er enige vragen zijn is de support klasse. Het bespaart zoals TaXapi aangeeft echt veel tijd. Ook is het handig dat het een all-in systeem is, van een koppeling op de eigen website voor het invoeren van taxaties tot de afhandeling van de betalingen. Alles wordt geregeld. Taxatie Royale is heel tevreden over TaXapi!

Len van Kampen | Taxatie Royale

BETALINGEN WORDEN VOOR JE GEREGELD

Sinds oktober 2019 zijn wij gestart met het invoeren van taxaties via Taxapi. Dit beviel ons meteen erg goed. De app is erg duidelijk en wordt elke keer weer verbeterd. Het bespaart ons echt tijd en kom je er even niet uit zit de chat meteen voor je klaar om te helpen of een oplossing te zoeken. Ook onze klanten zijn uiterst tevreden over de duidelijke communicatie. Betalingen worden voor je geregeld dus je hoeft niet meer te wachten op je geld. Super geregeld dus!

Lioda van Drongelen | Kindt + Biesbroeck Vastgoed en Beheer

GEBRUIKSVRIENDELIJK EN SCHEELT VEEL TIJD

In een maand tijd hebben we er inmiddels ongeveer 40 taxaties mee uitgewerkt.Het is echt een aanwinst gebleken. De tool is gebruiksvriendelijk (ons gehele kantoor kan er gemakkelijk mee overweg) en het scheelt echt veel tijd per taxatie. Ook de backoffice van Taxapi met de helpdesk is zeer behulpzaam, goed bereikbaar en altijd meedenkend.

Kasper Vermeulen, KOMWONEN

HET VOELT ALS EEN OPLUCHTING

Het voelt als een opluchting. Het rapport kan veel sneller worden ingevuld, hetgeen al heerlijk is. Maar de grootste opluchting zit in de facturering. Daar heb ik geen omkijken meer naar. Voorheen zat ik iedere week tussenpersonen te mailen met de vraag of er al een transportdatum is. Met het risico dat ik 3 maanden na uitbrengen rapport alsnog rechtstreeks met de rekening moet aankloppen bij de klant. Niet meer nodig!

Cobie Horvath-Huijsen | Huijsen Taxaties

TAXATIES UITWERKEN GING NOG NOOIT ZO SOEPEL

Taxaties uitwerken ging nog nooit zo soepel! Het was even wennen maar nu zou ik niet anders meer willen. Waarom? Gemak en snelheid. De 2 frustraties (gedoe en tijdrovend) die met het gebruik van taXapi tot het verleden behoren. Ik kan taXapi van harte aanbevelen!

Hein van den Heuvel | Meierijstad Makelaardij

TAXATIES GAAN GEMIDDELD IN DE HELFT VAN DE TIJD

Sinds kort gestart met taXapi, en wat een opluchting! Tijdsbesparend aangezien alle documenten automatisch worden ingelezen. Je kunt je weer richten op de waarde in plaats van dat je documenten zit te knippen en te plakken. Taxaties gaan gemiddeld in de helft van de tijd. Echt een aanrader!

Marcel Theunissen | DHVC Vastgoed

VERWERKINGSTIJD PER TAXATIE IS AANZIENLIJK KORTER

Inmiddels ben ik goed gewend aan dit nieuwe systeem en zover bevalt het prima. De verwerkingstijd per taxatie is aanzienlijk korter, mede doordat vrijwel alle verplichte bijlagen automatisch worden gegenereerd en aan het rapport worden toegevoegd. Tegelijkertijd is het handig dat alle niet-relevante invulvelden automatisch uit het rapport worden verwijderd, waardoor er minder tijd besteed hoeft te worden aan het doorlopen van het rapport.

Yvonne Gras | Brantjes Taxaties

TAXEREN IS WEER LEUK

Taxeren is weer leuk. De applicatie werkt intuitief, snel en zorgt dat we onze tijd zoveel mogelijk kunnen besteden aan dat waar het echt om draait: het waarderen en beoordelen van de woning. Daarnaast hebben we met behulp van taXapi onze processen intern nog verder kunnen stroomlijnen.

Sjoerd Vlaming | Vlaming Makelaardij

PER RAPPORT ZEKER EEN UUR TIJDWINST

Als taxateur van tussen de 200-300 rapporten per jaar had ik de behoefte aan tijdwinst om de productie op gang te blijven houden en het werk leuk te houden. Met taXapi heb ik per rapport zeker een uur tijdwinst. Heb inmiddels al meerdere collega’s op taXapi geattendeerd!

Frans Vogel | Amstel Makelaardij

Walter Dijkhuizen

DE HELPDESK IS ALTIJD BEREIKBAAR EN PRO ACTIEF

Het werken met Taxapi is een feestje. Werkelijk anders en echt voor de taxateur gemaakt. De helpdesk is altijd bereikbaar en pro actief, wat een fijn gevoel geeft en ze lossen ook echt zaken op. We werken nu een paar maanden met dit systeem en willen echt niet meer anders!

Walter Dijkhuizen | Dijkhuizen Makelaars

DE TIJDWINST IS BETER DAN BELOOFD

Ik werk sinds een half jaar met TaXapi, en ik kan het in een woord samenvatten: “Super”. Het is gemakkelijk om met de software om te leren gaan, en als er enige vragen zijn is de support klasse. Het bespaart zoals TaXapi aangeeft echt veel tijd. Ook is het handig dat het een all-in systeem is, van een koppeling op de eigen website voor het invoeren van taxaties tot de afhandeling van de betalingen. Alles wordt geregeld. Taxatie Royale is heel tevreden over TaXapi!

Hans Goosen | MA/COM stad- en regiomakelaars

Waar kunnen we je bij helpen?

Heb je een vraag, opmerking of advies nodig? Neem vrijblijvend contact
met ons op. Wij staan voor je klaar.

365 dagen online
Chat met ons

Stuur een
WhatsApp-bericht

Liever persoonlijk contact?

Veelgestelde vragen
over onze taxatietool