Veel gestelde vragen

Hieronder vind je de meest gestelde vragen aan taxApi, dé taxatie app voor professionals. Als je een andere vraag hebt, mail, bel of chat ons gerust!

Je kunt je snel en eenvoudig binnen 5 minuten registeren bij taXapi. Je klikt op de oranje aanmeldknop en je vult je naam in het eerste veld aan de rechterkant. Door de koppeling met het NRVT register worden je gegevens automatisch opgehaald. Vervolgens voer je je aanvullende gegevens in, ga je akkoord met de voorwaarden van taXapi en met die van het validatie instituut en dan ben je klaar om te gaan taxeren met taXapi. We hebben een handige demo voor je gemaakt. Klik hier

Taxapi heeft een handige en beknopte uitleg gemaakt voor je eerste taxatie met taXapi.
Klik hier voor de uitleg

Op je tablet of mobiel ga je naar https://www.taxapi.app. Vervolgens geven we je een hint dat je taXapi kunt toevoegen aan je homescreen. Als je dit doet, wordt er een ‘app-icoon’ op je hoofdscherm toegevoegd en is de website een app geworden. Dit hoef je slechts 1 keer te doen. Updates kunnen hierdoor 24/7 plaatsvinden en je hoeft niet apart een app te downloaden vanuit de Appstore of Playstore. Natuurlijk kun je ook eenvoudig inloggen bij taXapi op je desktop.

We hebben een handige demo voor je.

Klik hier voor Apple devices

Klik hier voor Android devices.

De kosten bedragen 27,50 excl. BTW per taxatie. Hierin zitten door de koppelingen met de instanties de kosten van de bijlagen al in, die hoef je niet apart meer te betalen. De kosten van taXapi betaal je achteraf bij de afhandeling van het rapport. Wanneer je klant via de iDEAL betaallink de taxatiekosten betaalt aan taXapi, verrekenen wij de kosten van taXapi en keren we het betaalde bedrag binnen 48 uur aan je uit.

Nee, je hoeft niet vooraf te betalen maar pas wanneer je je taxatierapport hebt afgerond. Registreren is dus ook geheel vrijblijvend, je zit nergens aan vast.

Naast de kosten van taXapi heb je alleen nog de kosten die je betaalt aan het validatie instituut voor het valideren van het rapport. Dit bedraagt momenteel 37,50. excl. BTW. Alle andere kosten die je normaal zou hebben voor de verplichte bijlagen zitten dus al in het bedrag dat je aan taXapi betaalt. Deze hoef je niet meer apart te betalen. Ook heb je dus voor dit bedrag 30 referentie objecten!

Als je start met taXapi wijst als het goed is alles voor zich maar om het je nog gemakkelijker te maken staan op de pagina’s zogenaamde ‘uitleg icoontjes’. Wanneer je daarop klikt zie je beknopte uitleg staan van de knoppen op de pagina. Bijvoorbeeld dat je op de knop ‘nieuw’ een nieuwe taxatie kunt starten.

Via een dataleverancier worden de data van huizen zoals inhoud, perceeloppervlakte etcetera geladen. Foto’s van de woningen komen via Google Maps. Van recent verkochte woningen kunnen we je, indien beschikbaar, interieurfoto’s laten zien, afkomstig van een betrouwbare databank. Dit maakt het selecteren nog gemakkelijker. Ook kunnen we binnenkort de meest recente verbouwingsgegevens en actuele maatvoering tonen zodra de koppelingen met andere databronnen gereed is.

Taxapi is een unieke tool voor taxateurs, veel meer dan een normale opname app of software om een taxatierapport uit te werken. Vooral omdat in de software van taXapi interfaces met externe partijen zoals het Kadaster, Energielabel, Bodemloket, Funderingsviewer zijn ingebouwd, worden data automatisch aangevuld en rapporten opgesteld, inclusief de wettelijke validatie met het validatie-instituut. Dit is uniek in Nederland en hebben andere opname apps niet.

  • Door de automatische koppelingen heb je geen dubbelwerk meer en hoef je vrijwel geen handmatige handelingen meer uit te voeren
  • Geen zorg meer over facturering en betaling door de betaallink met iDeal. Je klant kan gemakkelijk betalen en daarna wordt direct het taxatierapport toegestuurd. Snel en gemakkelijk.
  • Door een Track&Tracecode kan je zelf de status van je rapport volgen maar jouw klant kan dat ook.
  • Net als bij andere opname apps kun je tijdens de taxatie zelf gemakkelijk direct foto’s vanuit de smartphone laden in het rapport op de juiste plek. Ook maten doorvoeren of aanpassen en het toevoegen van verdiepingen of ruimtes van de woning.
  • Het grote verschil met andere apps is de enorme tijdswinst die zit in het slimme algoritme dat automatisch zorgt voor 30 referentie objecten. Dat bespaart dus veel uitzoektijd!
  • De kosten zijn 27,50 excl. BTW per taxatie en daar zit alles in, dus alle verplichte bijlagen en ook de 30 referentie objecten. Alleen de kosten van het validatie instituut komen daar nog bij.
  • Uniek is ook dat taXapi een koppeling heeft met de datagegevens van JAAP.nl. Automatisch worden interieurfoto’s indien beschikbaar toegevoegd aan de referentiewoningen en ook actuele woninggegevens.
  • Gelijk aan wat je als taxateur gewend bent bij andere taxatie software, wordt het taxatierapport opgeleverd in de juiste vorm (pfd) zodat het rechtstreeks doorgestuurd kan worden naar de geldverstrekker. De geldverstrekker krijgt het dan aangeleverd op de standaard wijze zoals die dat gewend is.
  • Tenslotte kun je als taxateur bij taXapi door de databank van tussenpersonen direct aanvragen doorkrijgen van tussenpersonen die ook werken met taXapi. Zij kunnen in taXapi rechtstreeks aanvragen aan je doorsturen van woningen waarvan zij een taxatierapport nodig hebben.

Wanneer je een foutmelding hebt in de app of je komt niet verder, probeer dan eerst te refreshen door ‘F5” (of ‘command+F5’ in Apple) en mogelijk werkt het dan meteen weer. Zo niet, bel, mail, app of chat ons gerust!

Elke gebruiker van taXapi, dus zodra je je registratie hebt afgerond in taXapi, ontvangt wekelijks automatisch een zogenaamde releasenote, een bericht in de app zelf, met de nieuwe functionaliteiten of verbeteringen in de app. Ook sturen we regelmatig e-mails naar gebruikers met nieuwe updates van taXapi of we sturen een what’s app bericht.

In taXapi kun je per taxatie een keuze maken voor de wijze van betalen (betaalmethode):

  1. De klant betaalt via iDeal de taxatiekosten incl. de kosten van taXapi en de validatiekosten. Zodra de klant betaald heeft aan taXapi verrekent taXapi de taxatiekosten van taXapi en keert binnen 48 uur het bedrag aan de taxateur uit.
  2. De klant betaalt de taxatiekosten via de notaris. TaXapi stuurt dan twee facturen naar de taxateur, een factuur van 65,- voor taXapikosten en voor de kosten van het validatie instituut, de tweede factuur van de taxatiekosten die de taxateur direct kan doorsturen naar de notaris ter betaling door de klant.
  3. Bij betaalmethodes kun je ook kiezen voor betaling op factuur. Dus de klant ontvangt bij gereedmelding van het rapport via de mail een factuur.
  4. Betaalmethode via voorfinanciering; De klant ontvangt het rapport zodra deze gereed is en de taxateur ontvangt de betaling van het rapport door taXapi, verrekend met de kosten van taXapi. Taxapi neemt de kosten en risico van voorfinanciering over en de klant dient vervolgens via de notaris aan taXapi te betalen. Voor deze methode wordt een extra bedrag van 17,50 in rekening gebracht aan de taxateur.

Het team taXapi staat 24/7 voor je klaar. We zijn bereikbaar via chat, mail en app (mobiele nummer is 06 36491007) van maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 24.00 uur en in het weekend van 10.00 uur tot 16.00 uur. Tijdens werkdagen kun je ons ook gewoon bellen op 073 711 31 55.

Taxaties aanvragen bij taxateurs die werken met taXapi – Als je je registreert als tussenpersoon bij taXapi kun je gemakkelijk taxatie aanvragen doorsturen naar taxateurs die werken met taXapi. Nadat je de gegevens van de woning hebt ingevuld in een (nieuwe) taxatie aanvraag zoekt de software automatisch de taxateurs die in de regio van de woning zitten en selecteer je zelf de taxateur. Mocht er in de gekozen regio nog geen taxateur zitten die met taXapi werkt, zoekt de taXapi Zoekservice een nieuwe taxateur voor je en gaat deze taxateur met jouw aanvraag aan de slag. Hierdoor kunnen wij je een landelijk netwerk van taxateurs garanderen!

Track&Trace – Wanneer je je hebt geregistreerd als tussenpersoon kunnen wij jou een bericht sturen zodra er een opname datum is gepland. Ook ontvang je een bericht wanneer het taxatierapport klaar staat en aan je klant een betaallink wordt gestuurd om via iDEAL te betalen. Na betaling wordt het rapport direct automatisch gemaild en kan het door naar de geldverstrekker. De klant heeft dus ook een Track&Trace code om de status van het taxatierapport te volgen en heeft zo snel en gemakkelijk inzicht in wanneer wat gebeurt.

Daarnaast heeft taXapi binnenkort een adviesbox, je kunt dan gemakkelijk zien welke taxateur werkt met taXapi en je kunt rechtstreeks een klant aan een gekozen taxateur aandragen.

Taxapi heeft een handige en beknopte uitleg gemaakt voor om je als tussenpersoon te registreren bij  taXapi. Klik hier

Voor jou als financieel adviseur of tussenpersoon kan het handig zijn dat de taxateur werkt met taXapi. Je klant zal namelijk blij zijn wanneer de taxatie snel klaar is en het rapport meteen doorgestuurd kan worden naar de geldverstrekker. Met de Track&Tracecode kan je klant gemakkelijk de status van het rapport volgen en heeft zo snel en duidelijk inzicht in wanneer wat gebeurt. Op het moment dat het gevalideerde rapport klaar staat ontvangt de klant automatisch een e-mail en een sms met een betaallink (iDeal) om de factuur te betalen. Na betaling wordt het rapport direct automatisch gemaild en kan het door naar de geldverstrekker.

Met taXapi kun je zowel online als offline werken. Het maakt dus niet uit of je internetverbinding hebt of niet. En taXapi werkt op zowel Android als Apple/iOS.

Als je (nog) geen registratie hebt als taxateur kun je helaas niet werken met taXapi. Je ontvangt als je je aanmeldt dan ook een bericht van ons dat registratie niet mogelijk is.

Wanneer een taxatierapport van de woning al is geaccepteerd is dit niet mogelijk, je zult dan moeten doorgaan met de gekozen software. Wanneer je deze alsnog toch met taXapi wil uitvoeren zul je bij de betreffende instantie de opdracht moeten annuleren. Wanneer je nog een keuze kan maken om de aanvraag voor een taxatie te accepteren of weigeren kun je nog wel kiezen voor uitvoering met taXapi. Je kunt dan namelijk eenvoudig weigeren en vervolgens met taXapi gaan taxeren.

Als in taXapi geen gegevens van de notaris zijn ingevoerd en dus niet bekend zijn, stuurt taXapi de factuur door naar de taxateur. Dan kan de taxateur zelf de factuur doorsturen naar de notaris.
Als de notaris wel bekend is in taXapi, deze kun je gemakkelijk vinden en invoeren bij het rapport, dan kun je bij betaalmethode ook ervoor kiezen dat de factuur door de notaris betaald wordt. Deze ontvangt dan een betaallink om het rapport te betalen en wordt ook 1 week voor geplande overname van de woning eraan herinnerd om te betalen. De notaris, maar ook de taxateur en de klant, ontvangt de factuur. Indien een tussenpersoon is ingevoerd ontvangt deze ook de factuur.

De kortingscode van taXapi geldt voor 1 taxatie, dus per taxatie kun je 1 kortingscode invoeren. Deze code registreert dan meteen het kortingsbedrag. De code kun je toevoegen op het einde van een nieuwe taxatie of je eerste taxatie, onderaan op de pagina ‘Ondertekening’. Klik hier voor een screenshot van de pagina in de taXapi app.

Op dit moment werkt de software van taXapi nog met validatie instituut TVI dat inmiddels onder het NWWI valt. Op termijn zal het contract automatisch overgaan naar NWWI maar tot die tijd valt het nog onder TVI. Vandaar dat je als taxateur nu nog apart eenmalig een contract moet afsluiten met TVI, mocht je dat nog niet eerder hebben gedaan.

Het validatie instituut hanteert een nieuwe, veilige wijze van aanleveren van de bijlagen. Hieronder vind je de toelichting en uitleg van het validatie instituut hoe je de bijlagen in het rapport kunt openen:

Toelichting:
Met ingang van 1 januari 2019 zijn alle validatie instituten verplicht om het taxatierapport in minimaal een PDF/A-1a document aan te leveren en te voorzien van een gecertificeerde handtekening (PDF Signing certificate), gescand op virussen. Hiermee zijn ontvangers van het taxatierapport, zijnde de opdrachtgever, de betrokken geldverstrekker en indien van toepassing Stichting WEW, verzekerd dat het rapport rechtstreeks van het validatie instituut komt en niet is gemanipuleerd.

Waar vind ik de bijlagen?
Om te voldoen aan de meest nieuwe en veilige PDF archief standaard zijn de bijlagen verplaatst van in het taxatierapport naar ‘Pdf bijlagen’. De bijlagen zijn te vinden als u het rapport opent in Acrobat Reader boven het rapport. Als u de pdf opent met Firefox zijn deze rechts te vinden onder de paperclip. Indien u Chrome gebruikt dient u de Chrome Extension “PDF Viewer” te installeren, u vindt de bijlages dan tevens rechts onder de paperclip.

De laatste versie van Adobe reader vindt u hier: https://get.adobe.com/reader/
De laatste versie van Chrome Extension “PDF Viewer” vindt u hier: https://chrome.google.com/webstore/detail/pdf-viewer/oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm

De klant of opdrachtgever van de taxatie opdracht hoeft pas te betalen voor het rapport wanneer het rapport gevalideerd is door het validatie instituut. Op dat moment ontvangt de klant direct een bericht per e-mail en een sms met daarin ook een betaallink (als deze betaalmethode geselecteerd is). Na betaling wordt het taxatierapport direct verstuurd naar de klant, de taxateur en indien ingevoerd de tussenpersoon. De klant hoeft dus bij het accepteren van de opdrachtvoorwaarden niets te betalen.